20 mei 2021: Uit de ogen van het kind.

Fase 1:
“Oh jee papa en mama willen dat ik leer zwemmen. Hoe moet ik dat allemaal doen?”

“Het zwembad is zo groot, het water is zo diep. Al dat water in mijn ogen en de meester kijkt me dan ook zo dwingend aan als ik daar op de kant sta te wachten om het water in te gaan”.

Dit zijn allemaal gedachtes die rond gaan tijdens de eerste fase dat een kind met zwemles gaat beginnen. Een mooie uitdaging voor ons als zweminstructeurs om het kind zo snel mogelijk vertrouwd te laten raken met het water en het zwembad.

Doelstelling 1:
Binnen 4-5 weken is uw kind gewend aan de omgeving, heeft het een band met de instructeur en is het watervrij. De volgende stappen zijn gezet.

  1. Komt zelfverzekerd de zwemles binnen.
  2. Kan zelfstandig het water in springen en uit het water komen.
  3. Kan zich zelfstandig verplaatsen in verschillende richtingen in het water.
  4. Kan drijven op de buik en op de rug.

Fase 2:
“De spanning is er al een beetje van af. Ik mag weer leuke spelletjes doen in het water en de instructeurs gaan me wel helpen als ik iets moeilijk of spannend vind. Ze hebben mij namelijk al heel vaak gezegd dat ik fouten mag maken, want van fouten maken kan ik alleen maar leren. Ook krijg ik veel complimentjes wat mij een boost geeft om nog beter te leren zwemmen”.

Doelstelling 2:

Aan het einde van fase twee is het kind geheel watervrij, heeft het plezier in het water en kan het verschillende slagen zelfstandig uitvoeren. Bijvoorbeeld;

  1. Zonder drijfmiddelen het water op een veilige manier in,- en uit komen.
  2. Met drijfmiddelen een afstand van 5 meter afleggen op de rug met rechte trappelbenen.
  3. Met drijfmiddelen een afstand van 5 meter afleggen op de rug met de beenslag
  4. Met drijfmiddelen een afstand van 5 meter afleggen op de buik met de beenslag met hulp van de instructeur.

Fase 3:
“Yes ik mag weer naar zwemles! We gaan weer leuke spelletjes doen waarbij ik onbewust bezig ben met de techniek te verbeteren. Ook gaan we in deze fase nieuwe dingen leren voor het zwemdiploma”.

Doelstelling 3:
Tijdens deze periode gaat uw kind zelfstandig de slagen op de buik en rug verbeteren waardoor het aan het eind van deze fase zonder drijfmiddelen zich met verschillende slagen door het water kan bewegen. Bijvoorbeeld;

  1. Trappelen op de rug en buik over een afstand van 5 meter.
  2. Beenslag op de rug over een afstand van 7-10 meter.
  3. Duiken in het water waarbij hij of zij een voorwerp zelfstandig kan oppakken.
  4. Met drijfmiddelen op de buik de arm,- en beenslag gecombineerd oefenen.

Fase 4:
“Oh jee het wordt nu toch soms wel even spannend als we steeds zonder de drijfmiddelen mogen zwemmen. Dit ga ik zeker kunnen, want de instructeurs geven mij altijd vertrouwen en dat helpt mij door die moeilijke momenten heen. Ook ga ik geregeld dingen doen die ik tijdens het diploma zwemmen ook moeten kunnen. Bijvoorbeeld af en toe met kleren aan zwemmen”.

Doelstelling 4.
Tijdens deze fase staat het automatiseren centraal. De kinderen weten hoe ze bepaalde technieken moeten uitvoeren alleen het gaat nog niet bij iedereen automatisch. Aan het eind van deze fase kan elk kind zelfstandig zonder drijfmiddelen;

  1. Met kleren aan op de rug zwemmen.
  2. Zonder kleren aan een goede combinatie op de buik zwemmen.
  3. De meeste technische elementen beheersen voor het diploma zwemmen. (Borstcrawl, rugcrwal, watertrappelen)

Fase 5:
“Yes, nog maar even oefenen en dan mag ik diploma zwemmen. Ik beheers nu alle slagen alleen moet ik nu meters maken en conditie opbouwen. Elke les behandelen we alle onderdelen van het diploma zwemmen. Als ik alle onderdelen goed beheers mag ik diploma zwemmen”.

Doelstelling 5:
Tijdens deze fase kan het kind de onderdelen met kleren aan uitvoeren, waarbij het conditie opbouwt, zodat het aan het einde van deze fase zijn of haar diploma kan behalen.